extra-background

Möte med grundskollärare

15-01-27 10.46

grundlarare-matilda

MATILDA ROHDE WITSELL, PLUGGAR PÅ GRUNDLÄRARUTBILDNINGEN

”Jag vill ha ett varierande jobb som gör skillnad – jag vill känna att jag tillför någonting viktigt.”

VAD ÄR DET SOM LOCKAR MED LÄRARYRKET?
Jag vill ha ett varierande jobb som gör skillnad – jag vill känna att jag tillför någonting viktigt. Jag har dessutom alltid tyckt om barn. Även om jobbet säkerligen är väldigt krävande och tufft tror jag att man får mycket tillbaka som lärare, såväl från elever som från föräldrar och kollegor.

VARFÖR JUST GRUNDLÄRARE ÅRSKURS 4-6?
Mellanstadiet är den roligaste åldern, tycker jag. Det finns så mycket kreativa sätt att lära ut till barn, utan att de tycker det blir töntigt eller så.

HAR DU NÅGON SPECIELL GAMMAL LÄRARE DU SJÄLV HAFT SOM FÖREBILD?
Min samhälls- och geografilärare på gymnasiet var grym, tyckte jag. Han var kreativ i sin undervisning och han trodde på varenda en av oss. Sådant behöver man som ung – någon som tror på en och som backar en.

grundlarare-jacob

JACOB MÖLLSTAM, GRUNDSKOLLÄRARE

”Innehållet styrs mycket av eleverna och på så sätt är inte den ena dagen den andra lik.”

VAD TYCKER DU ÄR DET BÄSTA MED LÄRARYRKET?
Jag måste nog säga att det är variationen. Innehållet styrs mycket av eleverna och på så sätt är inte den ena dagen den andra lik. Det är också den perfekta kombinationen av något intellektuellt och något praktiskt. Man sitter inte på något kontor, men ägnar sig ändå åt att tänka. Det gillar jag.

NÄR BESTÄMDE DU DIG FÖR ATT BLI LÄRARE?
Jag kom in i det av en slump mer eller mindre. Jag hade ett jobb i en fiskaffär men vantrivdes och slutade tvärt. Så jag sökte mig till en skola som jag visste var i behov av vikarier eftersom jag behövde en försörjning. Det tog två dagar och sedan insåg jag att det var precis det här jag ville göra. Lärarjobbet kändes meningsfullt och viktigt och man fick också en otrolig feedback från eleverna, vilket jag verkligen uppskattade.

VILKEN TYP AV LÄRARE ÄR DU?
För mig personligen så är det i första hand eleverna och själva undervisningssituationen som lockar, mer än ämnena som sådana. Den sociala utvecklingen är det som jag tycker är mest intressant att följa och det område jag vill utvecklas allra mest inom är konsten att skapa bra undervisningsrelationer.

Inga kommentarer till "Möte med grundskollärare"