• Utbildningen
  • Karriären
  • Varför lärare?
  • Bloggen
  • Kampanjer
  • Spel och lärande – forskare på besök på Smedingeskolan

    11-10-27 20.56

    För några veckor sedan så hade Smedingeskolan besök av Jonas Linderoth, som är spelforskare på Göteborgs universitet.  Jonas gjorde tillsammans med GR utbildning ett speltest på elever på Smedingeskolan. Speltestet är en del av ett forskningsprojekt som heter Gränsöverskridande onlinespel

    Forskningsprojektet GRO, Gränsöverskridande onlinespel, ämnar kartlägga de mekanismer som gör att onlinespel är gränsöverskridande och öppnar upp för nya sociala strukturer, samt undersöka om och i så fall vilka mekanismer som har en potential till att användas i utbildningssammanhang.

    Det specifika för dagen var att undersöka om hur spels utseende kan spela roll för hur spelets uppfattas och om det påverkar hur man spelar. Kort sagt fick eleverna i två olika klasser spela samma spel, men med olika utseende. Den här gången så gjordes testet med ett kortspel och inte online.  Jonas menar dock att mekanismerna är de samma i bräd/kortspel eller onlinespel. Spelet handlade om jordens överlevnad och vilka strategier man ska välja som enskild spelare kontra gruppen som helhet. Ska man vara egoist eller hjälpas åt att rädda världen och om man hjälps åt hur ska man göra det isåfall. Vissa av eleverna gick in hårt för att köra en konsekvent egoistisk linje, vilket retade upp övriga deltagar i spelet – så visst engagerade spelet. En del tyckte reglerna var lite krångliga och kom inte riktigt igång.

    Delar av testet spelades in och får var forskarmaterial, en viktig efterföljande  diskussion följde för att ge ännu mer material. Jonas hade dock svårt att dra några slutsatser ännu och vill göra fler test och kanske på lite andra sätt. Ja det ska ialla fall bli spännande att se vad de kommer fram till i projektet. Vi på Smedingeskolan tyckte det var kul och vara med.
    Jag som tyckter det att kul att intervjua människor tog tillfället i akt att intervjua Jonas lite närmnare, så här följer en kort intervju och hur dagen såg och lite mer om spel och lärande.

    Om du är mer intresserad av spel och lärande så titta gärna in om GR:s speldatabas (registering krävs).
    Är du än mer intresserad av spel och lärande så titta på ytterligare en intervju som jag gjort med Jonas för webbshowen Spelbildning  som lite mer behandlar spel och lärande i stort , lite kring forskning i ämnet och Jonas åsikter om vad som egentligen är kärnan i spel och lärande. Dessutom ger han tips till hur man som lärare kan börja med att komma igång med spel och lärande.

    Redan imorgon fredag kl 10.00 så sänds intervjun i den livesända webbshowen http://spelbildning.se/ som leds av Richard Gatarski. Jag kommer själv att vara med live från min Ipad i diskussionen kring Jonas intervju. Det ska bli spännande.

    Jag tycker spel och lärande är ett spännande ämnesområdet och är nyfiken på hur det kommer att se ut i skolans värld när vi får fler och fler lärare som är uppvuxna med spel. Vad innebär detta och vad innebär det för lärarrollen. Jag återkommer till detta närmare i ett kommande blogginlägg, där jag intervjuat en lärarstuderande som skriver examensarbete om spel och lärande i matematik.

    Tillslut det främsta tipset från Jonas Linderoth till lärare och därmed också till kommande lärare ”Spela spel själv”

    Kommentera inlägget (1)

    En kommentar till "Spel och lärande – forskare på besök på Smedingeskolan"

    1. 2011-10-27 22:30

      Lars Segelsund skriver:

      Kanske dax att börja ta edutainment på allvar 🙂