• Utbildningen
  • Karriären
  • Varför lärare?
  • Bloggen
  • Kampanjer
  • ”Jag är lärare i den betydelsen att jag lär mig hela tiden”

    16-12-13 05.52

    jonas-hall

    Tidigare i höst belönades Jonas Hall, lärare i matematik, fysik och naturvetenskaplig specialisering på Rodengymnasiet i Norrtälje, med Guldäpplet – ett stipendium som varje år delas ut till lärare som är framstående i sitt sätt att jobba med digitala verktyg i undervisningen.

    Jonas fick priset för ”sitt engagerade arbete med att utveckla och utmana elevernas förmåga att experimentera i matematiken med djupare förståelse och bättre resultat som mål”.

    Vi har pratat med Jonas om hans undervisningsmetoder och hans starka kärlek till matematikämnet.

    Först och främst – stort grattis till priset! Hur kändes det egentligen att vinna Guldäpplet?

    – Det var väldigt kul naturligtvis och det gör att man känner att det man håller på med är värt nånting. Bara att bli nominerad var roligt, då det innebar att någon här på skolan hade lagt ned tid och engagemang på att göra det.

    Hur jobbar du med digitala hjälpmedel?

    – Jag jobbar framför allt mycket med ett hjälpmedel som heter GeoGebra. Det är en slags mattemiljö online, där eleverna kan jobba väldigt självständigt och nästan arbeta fysiskt med uppgifterna. Programmet har funnits i tio år och har spridits med väldig fart de senaste åren – numera är det översatt till femtio språk. Jag är faktiskt själv ansvarig i Sverige för det programmet, vilket bland annat innebär att jag håller i en Facebooksupport och översätter nya inslag till svenska.

    Vad är den stora fördelen med digitala hjälpmedel i undervisningen?

    – Jag brukar säga att jag inte kan tänka mig att undervisa i matte utan digitala hjälpmedel. Med de verktyg som finns för visualisering känns det jättekonstigt att inte använda dem i undervisningen. Det är så mycket som blir lättare när du till exempel kan leka med variabler och direkt ser vad det gör med en graf eller en figur. Med digitala hjälpmedel är man också mer obegränsad och kan jobba med större projekt med mer fokus på problemlösning och analys och mindre fokus på uträkningar. Man tillåts koncentrera sig på det som vi människor är bra på och kan låta datorerna göra det de gör bäst.  Så jag ser det som en icke-fråga egentligen, det är bara en tidsfråga innan alla använder sig av digitala hjälpmedel.

    När man läser om dig får man en känsla av att du verkligen gillar matematik?

    – Matte har alltid varit som en hobby för mig. Redan på mellan- och högstadiet kunde jag mycket. När andra låg med en ficklampa under täcket och läste piratböcker var jag i stället i full färd med att upptäcka matematikens hemligheter. Matte var liksom min grej. Jag förstod det någorlunda väl i början, blev intresserad av det och förstod mer. Jag fick ett försprång helt enkelt, och då är det väldigt lätt att fortsätta springa. Det handlar ju väldigt mycket om erfarenhet, vilket jag brukar påpeka för mina elever: ”Det är inte så att jag nödvändigtvis är så mycket smartare än er, utan det handlar om att jag har mer erfarenhet.”

    Vad är det bästa med läraryrket?

    – Det är alltid en speciell upplevelse när man förklarar någonting som en elev förstår. Aha-upplevelsen smittar av sig. Jag gillar dessutom rytmen som yrket innebär – det funkar bra för mig att jobba intensivt under terminerna och vara ledig längre under sommaren. Jag brukar också säga att jag är lärare i den betydelsen att jag lär mig hela tiden. Jag tycker om utmaningar och att sätta igång nya projekt, och jag åker ofta på internationella konferenser och får träffa många intressanta kolleger från andra länder.

    Det behövs fler lärare i Sverige, inte minst i dina ämnen. Vad vill du säga till dem som överväger yrket?

    – Att det ger en väldig tillfredsställelse att vara lärare, man får ut väldigt mycket personligt från det. Jag har aldrig gått till jobbet i mitt liv och inte mått bra av det.

    Kommentera inlägget (0)

    Inga kommentarer till "”Jag är lärare i den betydelsen att jag lär mig hela tiden”"