• Utbildningen
  • Karriären
  • Varför lärare?
  • Bloggen
  • Kampanjer
  • Tre nya studenter om varför de blir lärare

    16-09-10 18.11

    Under förra veckan drog höstterminen igång vid de flesta av landets universitet och högskolor. Tiotusentals nya studenter påbörjade då sina spännande resor mot framtida mål. Drygt 11 600 nya personer är i höst antagna till ett lärarprogram. Vi kontaktade tre av dem och ställde frågan ”Varför har du valt att bli lärare?”.

    elin-stedenfeldt

    Elin Stedenfeldt, 21 år. Läser vid Göteborgs universitet, grundlärare åk 4-6 med naturkunskapsinriktning.

    – Jag har alltid velat arbeta med ungas utveckling och jag har alltid varit driven i skolfrågor. Jag vill kunna inspirera unga till att känna att de kan bli vad de vill, och jag vet att barnen kommer inspirera mig minst lika mycket. Jag vill göra någons skolgång till en rolig tid och vill inte att någon ska leva med ångest inför skolan. Att få föra vidare en bra värdegrund och något stabilt att stå på är det jag vill lära mina framtida elever.

    jenny-lindqvist

    Jenny Lindqvist, 20 år. Läser ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasiet vid Umeå universitet. Engelska är huvudämnet.

    – Som många andra visste jag till en början inte vad jag ville utbilda mig till. Min utgångspunkt var dock att jag ville jobba med människor, då jag prövat på att jobba inom både vård och barnomsorg och trivts väldigt bra där. Första gången mina tankar kom in på läraryrket minns jag faktiskt inte, men jag vet att en av mina gymnasielärare spelat en stor roll. Hennes sätt att lära ut och ta hand om eleverna inspirerade mig till att bli just lärare. Läraryrket känns som ett väldigt belönande arbete, då man får se hur ens elever utvecklas. Det är en speciell känsla att kunna hjälpa någon att nå sina mål. Jag ser fram emot att se vad de kommande åren har att bjuda på!

    alex-alakiuttu

    Alex Alakiuttu, 22 år. Läser grundlärarprogrammet åk 4-6 med inriktning samhällskunskap vid Göteborgs universitet.

    – Jag vill bli lärare av huvudsakligen två olika anledningar. Först och främst gillar jag utmaningar. Att möta en klass med alla dess potentiella problem och få se eleverna utvecklas till att bli självsäkra och reflekterande individer lockar mig. Jag vill ta del av deras problem och växa med dem. För det andra vill jag vara en person som eleverna kan vända sig till, någon de kan förlita sig till utöver familj eller kompisar. En som de kan vända sig till för att få råd från ett mer neutralt perspektiv.

    Kommentera inlägget (0)

    Inga kommentarer till "Tre nya studenter om varför de blir lärare"