extra-background

Daniel är hellre lärare än rockstjärna

14-03-03 09.15

Förra veckan berättade vi om Kungliga Vetenskapsakademiens lärarpris Ingvar Lindqvistprisen och att fem duktiga lärare inom matte/NO/teknik nyligen tilldelats 2014 års stipendium. Denna vecka publicerar vi intervjuer med vinnarna här på sajten. Först ut är Daniel Barker – mannen som länge drömde om att bli rockstjärna, men som med facit i hand nog trivs ännu bättre i rollen som lärare. Han undervisar i matematik och fysik på Norra Real i Stockholm och tilldelades nyligen 2014 års Ingvar Lindqvistpris i fysik. Detta ”för att han som föregångare och frontfigur utvecklar och sprider kunskap om det så kallade flipped classroom där elevaktiva metoder med snabb återkoppling tillämpas”.

danielbarker1

Stort grattis, Daniel! Hur känns det?

– Tack! Det känns alldeles fantastiskt, förstås. Det är roligt att lärare uppmärksammas på ett så positivt sätt och sedan är det naturligtvis väldigt roligt för mig personligen också.

Kan du berätta lite om ”flipped classroom” och hur du jobbar med det?

– För att elever ska kunna lära sig måste de först få veta vad de ska lära sig och sedan få möjlighet att öva sig i det. Traditionellt har detta skett via genomgångar på lektionstid, följt av övning hemma. Men erfarenheten säger att många fastnar där. Flipped classroom handlar om att jag fortfarande har mina genomgångar, men de läggs ut på förhand på nätet och sedan får eleverna använda lektionstiden till att öva i stället. Och då finns jag ju där, vilket jag inte gjort tidigare. Man kan säga att jag flyttar min och elevernas aktivitet ett steg framåt. Detta är tredje året jag håller på och det har verkligen förändrat synen på vad man kan göra i skolan. Den klassiska uppfattningen är att en bra lärare är en person som är duktig på att inspirera och presentera ett innehåll. Med det här arbetssättet får läraren en något annorlunda roll. Man förbereder aktiviteter där eleverna får öva sig, i stället för att bara vara inspiratör och presentatör.

Vad är det roligaste med att vara lärare?

– Det passar en sådan som mig väldigt bra, som gillar att se utveckling och att ha ett forskande förhållningssätt. Man får möjlighet att planera, genomföra, utvärdera och göra om – det är hela tiden en framåtskridande rörelse. När jag ser att vi tillsammans har utvecklats blir jag oerhört glad. Jobbet ger också väldigt mycket utrymme för kreativitet. Jag drömde länge om att bli rockstjärna, men det här är nästan bättre tror jag, haha! Jag funderar ibland på om jag varit lyckligare om jag åkt runt i världen och turnerat, men det vette sjutton alltså. I skolan får jag utlopp för minst lika mycket kreativitet.

Vad ska du göra med prispengarna?

– Det är min familj som i mångt och mycket varit med och betalat för utvecklingen, så jag vill ge något tillbaka till dem. Så nästa vinter åker vi på en semester, när det är som mörkast här i Sverige.

 

DANIEL BARKER

Ålder: 38
Bor: Hägersten, Stockholm
Familj: Gift och två barn, 6 respektive 8 år gamla
Intressen: Musik

Inga kommentarer till "Daniel är hellre lärare än rockstjärna"