Kom tillyrket!

12-12-31 17.15

P1190451

Strax innan stängning besöker jag min lokala matvarubutik. Jag möter en förälder. – Är det du Anne-Marie? frågar hon och jag kan förstå av hennes tveksamhet att åren har gått. Hon ler. Trots att hon är ensam ser jag hennes barn framför mig. Min elev en gång. Nu vuxen. Jag frågar om det gått bra för eleven, för barnet hennes? Hon ler:

- Ja det har gått mycket bra för henne. Jag måste tacka dig för det.

Jag blir glad. Jag har varit en del av en människas liv under en för mig ansvarsfull tid. Det har varit meningsfullt också för mig. Jag vill återge dessa händelser ur ett lärarliv. Det är några skälvande timmar innan året 2012 ringer ut och det nya ringer in. Under hela detta år har jag bloggat här. Om läraryrket och för att ge en bild av ett yrke för att du, ja just du, ska utbilda dig till lärare. För mig har det varit ett stort och ansvarsfullt uppdrag. Jag ser uppdraget som en liten del av den framtida demokratin – den att du ska utbilda dig och de barn som kommer att få möta dig. Jag ser barn överallt, och nya i barnvagnar, som behöver just dig. Lärandet handlar om det framtida, om det samhälle vi kommer att få, om den kunskap och de erfarenheter skolan ger unga människor för att verka självständigt och med ansvar om sig själva, andra om om världen i sin helhet. En av de teoretiker du får möta i din utbildning är John Dewey. Han säger att ”undervisningens viktigaste uppgift,  att ge livet en rikare innebörd” (Dewey, 1999, s 286). Och jag håller med. Det innebär att lärare  också kan, ska och få uppleva att det som äger rum mellan lärare och elev som något oerhört utmanande och berikande, något verkligt.

 

- Det går bra för henne, säger föräldern. Det bådar gott tänker jag. Med dessa ord avslutar jag mitt skrivande här men räcker ut min pedagogiska hand till dig. Kom!

 

Bli den läraren!

12-12-29 11.47

P1180249

Nu söker fler till lärarutbildningarna. Det är roligt att läsa. Det ska naturligtvis bli fler som söker då lärarutbildningen innebär många vägar och många möjligheter. Vilken lärare vill du bli?

Kanske de minnen man har av sin egen skolgång sätter käppar i hjulet. Skolan är ingen plats man vill tillbaka till. Och jovisst, det ser inte så roligt ut om man läser dagens tidningar om lärarnas arbetsbörda och lönen som behöver ses över. Trots det är vi många inom läraryrket som förändrar skolans sätt att arbeta. Som förnyar undervisningarna med hjälp av teknik och som värnar relationerna till eleverna och till själva innehållet. När du väljer att bli lärare har du fyra års studier som ger dig möjlighet att bli den lärare du själv önskade att du hade. Den läraren ska du utbilda dig till.

Jag ser fram emot att möta dig som kollega. Vi kanske träffas i en skolkorridor, i någon diskussion på de många lärarbloggar som finns, eller i en framtida bok du skriver om pedagogik och lärande eller så träffas vi då jag sitter med någon elev som berättar om sin lärare med värme och glädje och som inte slutar att berätta om franska revolutionen eller visar ett nytt sätt att räkna och som rättar mig då jag nämner planeternas förhållande till jorden i fel ordning. Då nämns ditt namn och då möter jag din profession. I barnet, i eleven och i ungdomen.

Välkommen till yrket!

Skolavslutning - och lärarnas doldakompetens

12-12-19 08.42

Körling fotograferar 2012

Det är skolavslutning i skolorna. Det är ofta roliga tillställningar på skolan. Skolpersonalen träffas och äter en bit. Och det slår mig hur många olika kompetenser vi är ihop då. All den erfarenhet som finns samlad i ett lärarkollegium. Någon kan dansa magdans. En annan stå på händerna på sin häst. Någon har en fantastisk sångröst och får alla att tystna då läraren sjunger. Någon är en hejare på att få igång alla att dansa dans från en annan danskultur. Och då jag ser den dansen upptäcker jag att ordet främmande inte är ett ord längre. Jag har varit på en julavslutning och en personalmiddag. Väldigt stolt åt jag köttbullar och fallafel. I läroplanen står på den inledande sidan: Skolan är en social och kulturell mötesplats. Vi ska odla den insikten.

Tunga fjät ochglitterglans

12-12-13 07.33

Musikläraren! Om jag fick hylla en lärare så hyllar jag idag musikläraren. För där varje steg tas i Luciatågen, där varje sång ljuder i skolmörkret finns en musiklärare. Och kören i skolan kan innehålla alla årskurser vilket är en stor sak. En kör är utan gränser för årskurserna. Jag vill hylla musikläraren och välkomna dig som vill bli en!

Vill du också hylla en musiklärare? Gör det på lärarhyllningen.se!

"Storahjärtat"

12-12-12 06.47

Jag talade med en blivande lärare. Frågade om yrkesvalet. Varför lärare?

Han tänkte efter länge. Pratade om kunskaperna, om eleverna, om generositeten. Kanske tänkte han att det var något slags kall. Jag lyssnade in. Att tänka om sitt blivande yrke är något helt annat än att tänka om ett yrke som man ska välja att studera till. Det är också en helt annan sak att vara lärare och önska andra att bli det. Vi satt tysta och tänkte på läraryrket. Skulle fånga det med våra ord. Det ville sig inte riktigt.

- Jag tror det handlar om något med hjärtat. Något man liksom brinner för. Och när man brinner för något som man är intresserad av så kan det bli en möjlighet för en annan människa. När man ser hur eleverna fattar något … när de  förstår något som de kommer ha användning för och som gör att de blir medvetna om samband. Då! Man vill något med sitt stora hjärta.

DU ÄR LÄRAREmed hjärtat!

12-12-03 09.11

Det var den där viktiga personen som fanns i skolan. Den där personen som var överallt. Den där viktiga personen som fanns när eleverna inte kände sig så där glada utan mer som små bråkstakar med olösta konflikter i magen. Den där viktiga personen som kunde alla elevers namn och som satt och småpratade om ditten och datten vid matborden. Den där personen som satte plåster på ömma sår och som drog upp en och annan dragkedja i jackorna som trilskades. Den där personen som försökte klura ut hur man kan hjälpa med läxan som inte går att begripa sig på. Det var den personen jag mötte och tänkte – DU MÅSTE BLI LÄRARE!

Och den viktiga personen tittade mig i ögonen. Och jag utstrålade hopp i mitt hjärta och i min hjärna. Jag sa:

- För du är det. Lärare. Du har hjärtat.

 

Att sprakasom tomtebloss!

12-11-21 14.34

Jag klev på tåget. Såg rakt in i en lärarkollega jag inte träffat ofta i verkliga livet, oftare i mitt utvidgade kollegium, det på nätet, det på Twitter och på bloggar, de på facebook. Ja, lärare är mycket aktiva och söker kontakt med varandra. Och ja… vi riktigt sprakade till båda två. Som tomtebloss. Och så satte samtalet igång. Nästan i mun på varandra.

- Min lektion idag, du skulle ha varit med… eleverna de är … så skriver de som gudar … jag sitter här och är lärarlycklig.

- Berätta mer, berätta, sa jag.

Biljettkontrollanten hummade till en aning. Vit tittade upp, in i hans glada ansikte. Han log mot oss i sin uniform. Vi räckte fram våra biljetter. Han hade väntat på oss. Han sa:

- Jag ville inte störa något så fint som ett sprakande och glittrande möte! Man vill inte störa er. Jag kan vänta.

Så skildaverkligheter

12-11-20 07.42

Vi slog följe en bit på väg från skolan. Jag skulle vidare till ett möte. Hon skulle vidare till sitt fritids. Hon tittade upp på mig:

- Vad ska du göra?

Jag … jag ska göra … ska skriva lite, läsa en rapport, gå på ett möte. Jag tittade in i flickans ögon. Hon såg nyfiket på mig. Jag undrade vad hon skulle göra.

- Jag ska trampa trampbil.

Så skildes vi åt. Våra världar gick i sär. Jag kände en innerlig lust att slänga min väska bakom mig, springa med hoppsasteg till fritids och i vild glädje trampa trampbil en stund. Barns frågor och görande skapar andra perspektiv på tillvaron.

Verkliga möten - verkligamänniskor

12-11-20 07.37

Jag läste en liten artikel om en blivande lärare. Han berättade om varför han ville bli lärare. Och jag kände igen mig i hans svar. Han ville bli lärare för att vara bland människor, vara bland verkliga människor. Jag vet inte hur många blogginlägg jag har skrivit som rör just denna tanke – den om att vara bland människor, bland elever, bland barn. Att lära sig om hur barn tänker och hur de utvecklar sina tankar och sin förståelse. Då jag utbildade mig till lärare lämnade jag ett arbete, ett roligt, utmanande arbete, inom musikbranschen. Några sa att jag var tokig, andra fick upp ögonen för läraryrket. Idag vill vi öppna ögonen på er som funderar på ett lärararbete – och säga kom!

Sida 1 av 1212345...10...Sista »